Children at school

Terug naar school: straffe verkoopcijfers dankzij deze 4 eenvoudige marketingtips

28 augustus 2024

Voor gezinnen breken er een drukke tijden aan … Na de vakantie moeten ze weer in het school- en werkritme komen en hebben ze veel (nieuwe) spullen nodig, die ze vaak last minute aankopen. Voor jou als handelaar is dit een periode vol kansen om je omzet op te krikken. Ontdek onze 4 marketingtips om klanten aan te trekken voor je back-to-school-verkoop.

1. Ga na waar je klanten naar op zoek zijn

De eerste stap van een geslaagde marketingstrategie: leer je doelgroep door en door kennen. Schoolbenodigdheden zijn altijd een voltreffer bij het begin van het nieuwe schooljaar, maar je potentiële klanten zijn waarschijnlijk ook geïnteresseerd in veel andere producten en diensten uit je aanbod.

We denken dan aan kinderkleding, agenda’s voor ouders, een leuke koffiemok voor studenten hoger onderwijs, enz. Ook leraars hebben af en toe een nieuwe boekentas nodig en ook zij maken zich klaar voor het schooljaar! Ongeacht welke producten of diensten je verkoopt, kijk ernaar met de blik van iemand die aan een nieuw school- of werkjaar begint.

2. Zet volop in op de sociale media

Als je eenmaal weet wat je klanten zal aanspreken, is het tijd om dat wijd en zijd bekend te maken. En daar zijn de sociale media ideaal voor.

Ingewikkeld, zeg je? Hoeft helemaal niet! Verstuur een post over je product of dienst, een story, enkele relevante hashtags zoals #Terugnaarschool2024 of #PromosTerugnaarschool om je bereik te vergroten. Waar het op aankomt, is dat je een dialoog met je klanten op gang brengt. Toon daarin dat je weet wat ze nodig hebben en stimuleer de interactie rond je merk.

3. Bied speciale promo’s “terug naar school”

“Eentje kopen, eentje gratis”, gratis thuislevering, promotiecode, enz.: promoties aanbieden kan op allerlei manieren! Denk goed na over welke actie jouw doelgroep zal aanspreken (en bovendien past bij je producten). Besteed ook aandacht aan de duur van je promotie.

Wil je nog een trucje dat werkt? Organiseer een wedstrijd op de sociale media! Bied je volgers bijvoorbeeld de kans om een product of dienst te winnen als ze een leuk verhaal delen, je posts liken of vrienden taggen. Enkele dagen later maak je dan de gelukkige winnaar bekend. Dat levert je gegarandeerd bereik en engagement op!

4. Wees zichtbaar, online én offline

Online zichtbaar zijn is essentieel, maar verwaarloos de fysieke wereld niet! Als je Pluxee cheques in je zaak aanvaardt, vermeld dat dan duidelijk met onze stickers.

Posters, visuals voor de sociale media, banners voor je e-mails, enz.: Pluxee biedt je uitgebreide communicatiekits voor elk product. Je kan ze vrij en onbeperkt gebruiken om je klanten op de hoogte te houden, je visibility te vergroten en een trouw klantenbestand op te bouwen. Dan stijgt je verkoop niet alleen bij het begin van het nieuwe schooljaar, maar ook lang daarna! 📚👨‍🎓