Speciale dagen om je omzet na Kerstmis te verhogen
15 juli 2024
Voor veel handelaars is de eindejaarsperiode de meest rendabele van het hele jaar. Maar wat na Kerstmis en Nieuwjaar?
Ook dan zijn er nog mogelijkheden om klanten en prospects aan te trekken en je verkoop de hoogte in te jagen. We zetten enkele populaire datums op een rijtje om het nieuwe jaar winstgevend te beginnen.
1. Dinsdag 26 december 2023: Boxing Day
In de Angelsaksische wereld is Boxing Day, de dag na Kerstmis, een feestdag en een commercieel hoogtepunt. Winkels pakken dan uit met solden na Kerstmis, een beetje te vergelijken met Black Friday. Ook in België is deze periode heel geschikt om allerlei kerstartikelen en -producten af te prijzen, bijvoorbeeld in de voedingssector. Dat kan onder andere door rechtstreeks korting te geven, promocodes aan te bieden of zelfs je klanten aan je te binden met een cadeautje.
2. Januari 2024: Nieuwjaar en goede voornemens
Als Nieuwjaar goed en wel achter de rug is, komen de Drie Koningen langs (op zaterdag 6 januari) en beginnen de wintersolden. Opnieuw een kans om het een beetje feestelijk te maken en elkaar cadeautjes te geven, terwijl we goede voornemens maken. Er zijn in het begin van het jaar zeker nog andere interessante datums voor kortingen of speciale aanbiedingen. Alles hangt natuurlijk af van je sector, maar maak er zeker gebruik van om je producten of diensten origineel onder de aandacht te brengen.
Enkele belangrijke datums:
-
15 januari 2024 (derde maandag van januari): Blue Monday. Op deze zogezegd meest deprimerende dag van het jaar proberen de merken traditioneel hun klanten op te vrolijken met aantrekkelijke aanbiedingen.
-
19 januari, nog zo’n bijzondere themadag: World Popcorn Day. Dan vieren we een voedingsmiddel (mais) dat wereldwijd heel populair is. Een uitstekende gelegenheid om popcorn in het zonnetje te zetten, samen met alle ingrediënten (maiskorrels, suiker, zout, olie, boter, enz.) waarmee je klanten thuis zelf popcorn kunnen maken.
-
20 januari: dag van de kaasliefhebbers. Die lok je naar je winkel met een extra verfijnd assortiment kazen. Andere zuivelproducten mogen natuurlijk evenmin ontbreken. En wat dacht je van een kaasdegustatie om je verkoop op te krikken?
3. Februari 2024, de maand van de liefde
Het feest van de liefde is een hoogdag voor de horeca, die dan graag uitpakt met allerlei valentijnsmenu’s. Ook chocolaatjes en fleurige boeketten vliegen op 14 februari de winkeldeur uit. Verleid dan zelf ook de verliefden met een unieke winkelervaring en een onweerstaanbaar aanbod.