Food New Year

4 innoverende ideeën om je voorraden na de feestdagen weg te werken

30 december 2024

Is de confetti bijeengeveegd en de champagne uitgebubbeld, maar zit je nog met voorraden van de feestdagen? Laat je niet ontmoedigen: er is veel mogelijk om je overschotten om te zetten in lucratieve verkoopkansen, ook als het nieuwe jaar alweer is aangebroken. We zetten speciaal voor jou 4 eenvoudige ideeën op een rijtje om verspilling een halt toe te roepen – en je verkoop een kater te besparen 🍾

1. Take-away formules met glitter en glamour

Waarom zou de magie van de eindejaarsperiode na 1 januari plots moeten uitdoven als een natte voetzoeker? Je klanten willen graag nog even nagenieten! Doe hen een plezier en laat tegelijk je onverkochte voorraden slinken met speciale take-away formules.

Heb je een restaurant? Stel dan feestboxen samen, met een voor- en hoofdgerecht en een dessert en hang er een superaantrekkelijk prijskaartje aan. Zorg voor afwisseling met vegetarische alternatieven en speciale kindermenu’s om een ruimer publiek aan te spreken. Ben je een handelaar? Ga dan voor verrassingsmanden met allerlei lekkernijen en vul elk assortiment aan met minstens één sterproduct uit je voorraad voor de feestdagen.

2. Thuisbezorging om grenzen te verleggen

Krijg je ook met een take-away formule je voorraden niet helemaal weg? Overweeg dan een thuisbezorgingsservice op maat. Die geeft je de kans om nieuwe doelgroepen aan te boren en je horizon te verbreden.

Ontwikkel een thematisch aanbod, om af te halen of te bestellen. Denk aan een “afterparty”-formule van feestmenu’s met een twist of een “culinaire detox” voor al wie toe is aan goede voornemens. Het kan allemaal, als je maar zorgt voor originele en opvallende aanbiedingen die ook na de feestdagen aantrekkelijk blijven.

💡 Wist je dat Pluxee een partner van Deliveroo, Uber Eats en Takeaway is? Je klanten kunnen dus hun maaltijdcheques gebruiken om in een oogwenk en supermakkelijk online bij jou te bestellen.

3. Een post-feestbrunch maakt van jouw restjes een festijn

Na de overdaad van de feestdagen is zo’n goede oude zondagsbrunch een verademing. Wedden dat je klanten weer verlangen naar de regelmaat van alledag?

Stel voor de gelegenheid een speciaal menu met je resterende sterproducten samen. Gezonde hapjes voor wie goede voornemens heeft gemaakt? Check. Zoete mini-porties voor de onverbeterlijke zoetekauwen? Dubbelcheck. Creëer verder een gezellig sfeertje, hanteer schappelijke prijzen en merk hoe je voorraden wegsmelten … Je klanten misschien iets minder 😋

4. Een verrassingsbox om van te watertanden

Alles wat geheimzinnig is, trekt aan! Ga voor een speelse invalshoek en verpak je onverkochte voorraden tot verrassingsboxen. Je zal verbaasd zijn hoeveel klanten zich willen laten verrassen door een doos met onbekende inhoud. Jouw feestelijke en lekkere selectie ontdekken verschaft hen dubbel zoveel plezier.

Combineer een aantal succesproducten uit je kerst- en nieuwjaarsvoorraden en laat je klanten kiezen uit allerlei thema’s: “luxe-aperitief”, “zoetigheden à gogo”, “wellnessmenu”, enz. Vooral klanten die openstaan voor nieuwe ontdekkingen en graag koopjes doen, zullen zich laten verleiden door het verrassingseffect en de interessante prijzen.

💡 Laat het weten dan je Pluxee-cheques aanvaardt: via sociale media, je nieuwsbrief of in de winkel met onze communciatiekits en stickersJe voorraden verdwijnen en je klanten blijven je trouw … dus het nieuwe jaar kan niet meer stuk 🎉