3 tips om je klanten na de solden te laten terugkomen
30 december 2024
Als handelaar heb je het razend druk tijdens de solden. De koopjesjagers stromen toe, de kassa’s draaien overuren en zelf heb je nauwelijks tijd om op adem te komen. Voor je omzet is dat natuurlijk alleen maar goed nieuws … Maar wat doe je als de rust is teruggekeerd? Hoe maak je van die eerder toevallige kopers trouwe klanten? In dit artikel verklappen we je 3 eenvoudige, maar doeltreffende manieren om je zaak te laten draaien als de solden voorbij zijn.
1. Een kortingbon met beperkte geldigheid: onweerstaanbaar!
Je eerste tip om éénmalige klanten te laten terugkeren: geef ze een kortingbon die maar beperkt geldig is. Hebben je soldenklanten afgerekend en staan ze op het punt om met al hun koopjes je winkel buiten te stappen? Stop dan snel een kortingbon in hun shopper. Zorg er wel voor dat die maar 30 dagen geldig is.
Zo vang je twee vliegen in één klap: je klant is blij met dat extraatje en jij ziet haar of hem snel terug in je winkel. Je strategie werkt nog beter als je een aantrekkelijk bedrag of percentage kiest. Vergeet niet om een minimaal aankoopbedrag te vermelden en leg de lat iets hoger dan het gemiddelde bedrag dat je klant in je zaak uitgeeft. Stel bijvoorbeeld € 10 korting bij een aankoop van € 50 voor als het gemiddelde bedrag € 40 is.
2. Speciale klantenkaart doet "nieuwe klanten” terugkomen
Heb je tijdens de solden veel nieuwe gezichten in je zaak gezien? En wil je die graag terugzien? Grijp dan de kans om er trouwe klanten van te maken! Bedank ze voor hun eerste bezoek bij jou met een speciale klantenkaart voor “nieuwe klanten”. Wat er zo speciaal aan is? Een extra voordeel in vergelijking met je gewone klantentrouwprogramma.
Ga voor een eenvoudig, maar aantrekkelijk systeem, zoals 50% korting bij de derde aankoop, één artikel kopen en één gratis, enz. In één moeite verzamel je de gegevens van je klanten (natuurlijk volgens de GDPR-regels), zodat je makkelijk opnieuw contact kunt opnemen om andere speciale acties voor te stellen. Het belangrijkste is dat je al vanaf het begin toont dat je het op prijs stelt als ze terugkeren en trouwe klanten worden.
3. VIP-evenementen na de solden: creëer unieke ervaringen
Nog een laatste idee om ook na de solden volk naar je zaak te lokken: bied je nieuwe klanten een unieke en exclusieve ervaring aan. Zo’n VIP-evenement kan een mooie soldenafsluiter zijn!
Geef je klanten bijvoorbeeld de kans om op een avond of weekendnamiddag exclusief je nieuwe collectie of producten te ontdekken. Leg ze gerust in de watten, zodat ze zich speciaal en gewaardeerd voelen. En geef ze vooral een goede reden om nog eens langs te lopen.
Met welke extraatjes maak je het verschil? Kleine attenties doen wonderen: een rode loper, een glaasje bubbels, een zoet of zout hapje, enz. Je klanten laten zich graag verwennen en hun tevredenheid neemt alleen maar toe!
Extra lokkertje: de favoriete betaalmiddelen van je klanten
Vergeet niet dat een klant vaker zal langskomen als je het hem makkelijk maakt! Als je Pluxee-cheques aanvaardt in je zaak, toon dat dan. Breng stickers aan op het uitstalraam en aan de kassa en vermeld het in al je communicatie na de solden!
Klaar om je zaak ook na de solden een boost te geven? Maak van elke koopjesjager een trouwe klant! 🛍️💯