3 korte opleidingen om je team te motiveren – en je klanten blij te maken
28 augustus 2024
Je klanten nog blijer maken en tegelijk je team motiveren, hoe doe je dat? Het eenvoudige antwoord luidt: met een opleiding voor je personeel! Want als je een team goed coacht en opleidt, krijg je gemotiveerde medewerkers met meer zelfvertrouwen en dat merken je klanten. Ontdek 3 korte en efficiënte opleidingen voor jouw zaak, voor een beter klantenonthaal, een vlottere klachtenafhandeling en een meer persoonlijke service.
1. Opleiding klantenonthaal, of hoe je een schitterende eerste indruk maakt
Wist je dat het gemiddeld maar 7 seconden duurt vóór we over iemand een mening vormen? Die regel geldt ook voor jouw zaak! Gebruik die kostbare seconden dus als een kans om je klanten helemaal voor jou te winnen. Hoe? Met een korte opleiding over klantenonthaal.
Glimlachen, oogcontact maken, een stevige handdruk geven, luisteren in plaats van meteen te praten: al die kleine gebaren betekenen voor jou misschien niet zoveel, maar voor de klant maken ze een wereld van verschil!
Een opleiding klantenonthaal voor je medewerkers verbetert niet alleen de ervaring van je klanten, maar versterkt ook hun motivatie en maakt je team hechter. Je creëert een positieve sfeer en dat voelen klanten meteen als ze je zaak binnenstappen. En door die sfeer willen ze ook keer op keer terugkomen.
2. Opleiding klachtenafhandeling, of hoe je problemen omzet in kansen
Er zijn natuurlijke leukere dingen dan een klant die klaagt omdat hij een onaangename ervaring in je zaak had. Toch mag je je niet laten ontmoedigen, want klachten van klanten bieden je een gouden kans om je service te verbeteren en de klantentrouw te versterken. Op één voorwaarde: dat je er zorgvuldig en op de juiste manier mee omgaat!
Het trucje bestaat erin om elke klacht als een leermoment te bekijken. Op die manier vermijd je dat het probleem zich opnieuw voordoet en vergroot je het vertrouwen en de vaardigheden van je team. Op termijn maak je van ontevreden klanten zelfs de beste ambassadeurs voor je zaak.
3. Opleiding persoonlijke service, of hoe je elke klant het gevoel geeft dat hij uniek is
Ongetwijfeld heb je ook al eens meegemaakt dat een trouwe klant altijd door dezelfde medewerker wil geholpen worden, omdat hij zich dan begrepen en gewaardeerd voelt. Precies dat gevoel zou je elke klant die bij jou in de zaak komt moeten geven, want het maakt een groot verschil.
Na een opleiding persoonlijke service herkennen je medewerkers de behoeften van elke klant. Ze leren om zich aan te passen, de voorkeuren van klanten te onthouden, persoonlijk advies te geven, enz.
Gebruik elk klantencontact om je klanten te laten voelen dat ze echt belangrijk zijn voor jou. Als je het zo aan boord legt dat ze zich speciaal voelen, komen ze vaker terug naar je zaak en vertellen ze over hun positieve ervaringen aan vrienden en kennissen.
Ben je een zelfstandige of KMO in Wallonië? Geef je de medewerkers dan de kans om al hun talenten te ontplooien met de Pluxee opleidingscheques!